photo rumah_zpsb76e570e.jpg photo resepi1_zps62361c4f.jpg

Ayam Goreng Kunyit

Thursday 29 January 2015

Assalamualaikum

Hari-hari celik mata bila duduk rumah nie mesti pikir nak makan apa?? nak masak apa?? alahai baru tau nie la delima mak-mak kot..yela dulu arwah makwan selalu tanya nak makan apa kat aku and cucu-cucu lain..masa tu aku akan cakap masak je la ape-ape asal yang aku makan..hahaha now baru aku paham kenapa mesti mak-mak or nenek kita tanya nak masak apa hari nie..

Puas dok pikir, search macam-macam nak masak apa, sebab kat rumah nie ade telur,ayam,kentang..nak masak sambal kentang dah boring sebab asyik wat tu je..nak wat ayam masak halia pun bosan..oh ye.. cakap pasal ayam halia, Asip si tunangku suka giler aku masak tu..dia cakap kalo dah kahwin nanti masak tu je pun takpa..erk?? iye ke nie? hahahaha kalau macam tu memang senangla aku..hahaha..Almaklumlah skil masak aku nie kalau ikut pangkat pengajian atas siket je dari PMR..hahaha teruk tak??

ok,back to story, bile dah search kat google (again,google lagi!!) aku terjumpa resepi ayam masak hijau..ouh..macam sodap jo...so aku pun semangatlah dok hafal bahan-bahan..hafal tau yela kalo asyik nak harapkan tengok handphone je, sampai bile nak tau? takkan nanti nak masak kat depan mak mentua nak google?? hahaha memang kene la kau..walaupun aku tau,ibu tak tau bakal menantu die nie merangkak-rangkak lagi bab-bab masak nie

dah hafal resepikan, so mari la kita ke dapur..sampai-sampai dapur bukak peti ais,cari-cari bahan sekali tengok serai takda!!! adoi la spoilnye la!!aku pun mengong,search resepi tapi tak tengok apa yang ada..so dengan hampanye, aku kuarkan je la ape bahan-bahan yang ade..so otak nie ligat la pikir ape nak masak berdasarkan dengan apa yang ada..tapi tiba-tiba dok terpikir ayam goreng kunyit sebab semalam mase makan dengan Asip nak order tu,tapi last-last order ayam black paper..hahaha jauhkan menyimpang?? so untuk sampaikan hajat nak makan semalam jom lah kita masak

Tapi-tapi alahai senah, sayur kacang panjang takde,kobis bunga pun takda..yang ada kobis je..hahaha so aku pun masak mana yang ada je la..ok nie la yang wat aku malas nak masak..sebab bahan-bahan masak akan complete ble weekend aje..tu pun ble pegi pasar n mama nak masak (alasan kan..sebenarnye kalo ko memang masak dari dulu mesti penuh je peti ais tu..hahahaha) kalau tak sebab nak kahwin,mesti aku malas lagi kan??

so, pe lagi, mainlah masak-masak kat dapur..

hasil main masak-masak orang nak kahwin..nampak tak masak untuk makan je?hahaha

ok..dah masak, ape lagi,kita ngap je la...hehehe..tolong jangan kutuk sebab nie je yang aku tau..tapi kalau makan dengan nasi panas sedap o,,sebenarnye dulu aku pernah masak sekali ayam goreng kunyit tapi tak ingat ikut resepi sapa...tapi mase tu tertumpah garam..hahaha paham-paham lah! naseb la kali nie just nice..memang sedap giler walaupun sayur takda n orang tengok pun macam tak selera..hahaha..


ok..nie aku kongsi resepi nye!! 


0 comments:

Blog contents © Syahira's story 2010. Blogger Theme by Nymphont.